Özellikli hasta gruplarının refakatçileri özellik grubuna göre ve hastanın doktorunun öngördüğü kurallar çerçevesinde refakat eder. (özellikli hasta grubu; olanlar, engelli hastalar, çocuk hastalar, ve mahkûm hastalar v.b).Bu tür hastalarda hijyen kurallarına azami derecede dikkat etmeli,koruyucu ekipmanlarını kullanmalıdır.
Mahkum hastalarda refakatçi kabul edilmez.
Cezaevi hastaları güvenlik güçleri eşliğinde tetkik ve tedavileri güvenlik güçleri refakatinde özel olarak hazırlanmış mahkum kliniğinde yapılmaktadır.
Çocuk hastaların tedavileri pedodonti kliniğinde vasisi refakatinde hasta yakınına ayrılmış oturma alanında refakat edebilmektedirler.
Engelli hastalar engel durumuna uygun hekimin uygun bulduğu sayıda refakatçi ile tedavileri yapılmaktadır.
Polikliniklerde hastanın talep etmesi ve/veya kabul etmesi durumunda sadece 1 kişi hata yakını için ayrılmış oturma alanında bekleyerek hastaya refakatine hekim onayı ile refakat edebilmektedirler. Birden fazla refakatçi kesinlikle kabul edilmez.
HASTANIN SAĞLIK HİZMETİ ALIRKEN UYMASI GEREKEN KURALLAR
A) Başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun kural ve uygulamalarına uygun davranır ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavi ekibinin bir parçası olduğu bilinci ile hareket etmelidir.
B)Şikayetlerini, daha önce geçirdiği hastalıkları,gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri , eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve sağlığı ile ilgili bilgileri mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru olarak vermelidir.
C)Hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole gelmeli ve tedavisinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunmalıdır.
D)Randevu saat ve tarihine uyar ve değişiklikleri ilgililere bildirmelidir.
E)İlgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile diğer hastaların ve personelin haklarına saygı göstermelidir.
F)Personele sözlü ve fiziki saldırıya yönelik davranışlarda bulunmamalıdır.
G)Haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya sorun yaşadığında hasta iletişim birimine başvurur.
H)Kronik bir hastalığı (Kalp,Şeker,Tansiyon) Bulaşıcı bir hastalığı (Hepatit B,Hepatit C,Aids vb.), düzenli olarak kullanması gereken ilacı bulunan (Tansiyon ilacı,Şeker ilacı,Kan sulandırıcı ilacı vb.) Hastalar ve Hamileler ve hamilelik şüpheli olanlar ; doktorunu bu konuda bilgilendirmelidir.
- Lütfen randevu saatinizden 30 dakika önce poliklinikte olunuz ve geldiğinizde poliklinik sekreterine bilgi vermeyi unutmayınız !
- Hasta kimlik doğrulamasının etkin bir şekilde yapılabilmesi için poliklinik sekreterine kimlik belgenizi göstererek yardımcı olunuz!
- Poliklinikte içeride hasta varken içeri girmeyiniz.
- Ziyaretiniz/refakatiniz süresince diğer hastaları rahatsız etmemeli, hasta mahrmiyetine saygı göstermelisiniz.
- Merkezimiz dahilinde tütün ve alkollü madde kullanmayınız
- Sadece merkezimize ait sağlık bakanlığı personeli yaka kartı olan personelden yardım ve destek alınız.
- Görevlilerin ikaz ve önerilerine uyunuz.
- Merkezimiz içerisinde mutlaka maske kullanınız .
- Koridorlarda ve kliniklerde bulunan el dezenfektanı ürünleri ile veya kişisel temizlik alanlarında el temizlik ürünleri ile el hijyeninizi sağlayabilirsiniz.
SÖKE ADSM REFAKATÇİ POLİTİKASI
ADSM (Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi) refakatçi politikası, hastaların tedavi süreçlerinde rahatlık,mahremiyet, güvenlik ve memnuniyetlerini sağlamak amacıyla oluşturulmuştur. Bu politika, hastaların tedavi sırasında yanında bulunan refakatçilerin, merkezimizdeki tüm uygulamalara uygun hareket etmelerini ve tedavi süreçlerini desteklemelerini sağlamak için belirlenmiştir.
Aşağıda, ADSM refakatçi politikasının temel prensipleri yer almaktadır:
1. Refakatçi Sayısı ve Katılımı:
➢ Her hasta için belirli sayıda refakatçi kabul edilmektedir. Genellikle bir hasta için yalnızca bir refakatçi kabul edilir.
➢ Refakatçilerin, tedavi odasına yalnızca gerekli olduğunda girmelerine izin verilir. Tedavi sırasında refakatçilerin dışarıda beklemeleri tercih edilir.
2. Refakatçilerin Yükümlülükleri:
➢ Refakatçilerin, hasta haklarına saygı göstermeleri ve hastaların mahremiyetine müdahale etmemeleri gerekmektedir.
➢ Refakatçiler, hastanın tedavi süreci ile ilgili sağlık bilgilerini yalnızca hastanın izni ile öğrenebilir.
➢ Refakatçiler, hijyen kurallarına uygun hareket etmeli, maske takma gibi gerekli sağlık önlemlerine riayet etmelidir.
3. Refakatçi İçin Kurallar:
➢ Refakatçilerin, hastanın tedavi süreci boyunca belirlenen alanlarda bulunmaları gerekmektedir. Tedavi alanlarına sadece gerekli durumlarda giriş yapılabilir.
➢ Refakatçilerin, hasta ile birlikte tedavi odasına alınabilmesi, tedavi türüne ve hastanın durumuna göre değişiklik gösterebilir.
➢ Refakatçilerin, hastaların tedavi odasına girmeleri için merkez yetkililerinin onayı gerekmektedir.
➢ ADSM içinde sosyal alanlarda refakatçilerin belirli kurallara uyması, hastaların diğer hastalarla veya personelle rahatsızlık yaratmamaları için önemlidir.
➢ Muayene ve tedavi sırasında telefonlarını kapatmaları veya sesini kısık tona ayarlamaları önemlidir.
4. Güvenlik ve Hijyen Kuralları:
➢ Refakatçiler, hijyen kurallarına uymalı ve tedavi odalarında temizliğe katkı sağlamalıdır.
➢ Refakatçilerin, ADSM’nin belirlediği güvenlik önlemlerine riayet etmeleri gerekir. Merkezi alanda belirli alanlarda sigara içmek, yemek yemek ve diğer rahatsız edici faaliyetler yasaktır.
5. Refakatçinin Hasta İle İletişimi:
➢ Refakatçiler, hastalarla olan iletişimlerinde nazik ve saygılı olmalıdır. Tedavi sürecine dair hastaya moral ve destek vererek sürecin daha rahat geçmesine yardımcı olmalıdır.
➢ Refakatçilerin, tedavi süreci hakkında herhangi bir sağlık bilgisi talep etmeleri durumunda, sağlık bilgileri sadece hastanın izni ile paylaşılabilir.
6. Aciliyet Durumları:
➢ Acil bir durumda refakatçiler, hastanın güvenliğini sağlamak amacıyla yalnızca sağlık profesyonelleri tarafından yönlendirilecektir.
➢ Refakatçiler, hastanın acil bir durumu olduğunda, merkezdeki tüm sağlık personeline destek olmalıdır.
7. Özel Durumlar:
➢ Çocuklar, yaşlılar, engelli bireyler ve diğer özel durumu olan hastalar için refakatçi sayısı artırılabilir. Bu durumlarda, refakatçinin hastaya daha fazla destek vermesi beklenir.
ŞİKAYET/ DİLEK VE ÖNERİLERİNİZ İÇİN:
Dilek ve Şikayet Kutularını, Hasta Hakları Birimini ve http://sokeadsm.saglik.gov.tr/web adresimizi kullanabilirsiniz.