1) Hizmetten genel olarak faydalanma:
Adalet ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden
faydalanma, Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik
ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.
2) Bilgilendirme ve bilgi isteme:
Her türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve
sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme
hakkı vardır.
3) Sağlık kuruluşunu ve personelini, seçme ve değiştirmeye :
Sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde
verilen sağlık tesisinde verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya,
sağlık hizmeti verecek, vermekte olan tabiplerin diğer sağlık
çalışanlarının kimliklerini, görev ve ünvanlarını öğrenmeye seçme ve
değiştirmeye hakkı vardır.
4) Mahramiyet:
Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
5) Reddetme, durdurma ve rıza:
Tedaviyi reddettmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde
rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı
vardır.
6) Güvenlik:
Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya,
7) Dini vecibeleri yerine getirebilme:
Sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.
8) İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık:
Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik şefkatli bir
ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız
edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
9) Ziyaret ve refakatçi bulundurma:
Sağlık tesislerince belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi
kabul etmeye, mevzuatın ve sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve
hekimin uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır.
10) Müracaat, şikayet ve dava hakkı:
Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanmaya hakkı vardır.
HASTA SORUMLULUKLARI
1.Genel Sorumluluklar
1.1. Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve
sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uyulmalıdır.
1.2. Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.
1.3. Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
2.Sosyal Güvenlik Durumu
2.1. Hasta; sağlık sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.
2.2. Hasta; sağlık karnesinin (Bağ-Kur, Yeşil Kart gibi) vizesini zamanında yaptırmak zorundadır.
3.Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme
3.1. Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak
herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullanıldığı
ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.
4.Hastane Kurallarına Uyma
4.1. Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
4.2. Hasta; Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
4.3. Hastanın; tedavi, bakım ve rehabilitasyon süresince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması beklenir.
4.4. Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa
randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere
bildirmesi gerekir.
4.5. Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
4.6. Hasta hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.
5.Tedavi İle İlgili Önerilere Uyma
5.1. Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.
5.2. Hastanın; tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.
5.3. Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.
5.4. Hasta uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.